Ezek egyrészt másoktól tanult dolgok, másrészt saját tapasztalataim.
És milyen saját tapasztalatom van? Van egy 3 éves internetes szolgáltatásom, amelyre az előfizetők 76%-a a Facebookról érkezik, a maradék 24% pedig közvetlen linkkel.

Többször hallani, hogy a marketing szemszögéből is mekkora lehetőségek vannak a közösségi médiában, és az hülye aki, nem aknázza ki ezeket.
De belevágni bármilyen korábbi tapasztalat nélkül elég nagy kihívás lehet.

Nagyon fontos először is, hogy megismerd a közösségi média marketing alapjait. Elvégre azon áll vagy bukik, hogy mennyire követed a következő 10 pontot.

1. A hallgatás aranyat ér

Fülelj! Figyeld meg az aktuális témákat a célközönséged körében. A hallgatás többet ér, mintha állandóan beszélnél. Igazából ez egy eléggé univerzális szabály. Biztosan te is kapsz hírlevelet naponta, amelyben mindenféle jó tanácsot próbálnak ledugni a torkodon. Ezzel abban reménykedve, hogy megveszed a terméküket. A legszebb az, amikor egy olyan tanácsot küld: “Figyelj, és ne áraszd el a címlistádat.” Te pedig naponta 2x kapsz tőle levelet továbbra is. :-)

Tehát kérlek, inkább hallgatózz, fülelj, derítsd ki, hogy mi érdekes a te célközönségednek. Ha a benzin áremelkedése aggasztja őket, rakj ki egy posztot a Facebookra erről. Majd élvezd, ahogy az emberek szállnak be a beszélgetésbe. Végül még egy csodálatos komment háború is kialakulhat.

2. Összpontosíts egy rétegre a Facebook oldaladdal

Célközönségeddel foglalkozz. Ne akarj minden lében kanál lenni a közösségi médiában. Nagyon nehéz a közönségednek követnie téged, ha például a Facebookon recepteket osztasz meg, majd hirtelen Foci híreket, majd az informatika világából, stb.

A másik pedig, mire mennél 40,000 focista lájkolóval, ha informatikai termékeket forgalmazol? :)

3. Minőség

No ez pont idevág a 40,000 focistás dolog után.

Sokkal jobb ha van 1000 követőd (lájkolód), akik olvasnak, megosztanak, és beszélgetnek az ő barátaikkal az általad megosztott tartalom alatti kommentekben. Ellenben azzal, ha van 10,000 követőd akik már akkor megszűntek létezni, mikor be lájkolták az oldalad.

Szóval legyen valódi követőid, véletlenül se vásárolj lájkokat, azt hagyd meg a lúzereknek.

4. Tömegek elérése

A weboldaladon adj lehetőséget arra, hogy könnyen oszthassák meg az oldaladon található tartalmat/terméket a látogatóid. Ez még a Google rangsorolásodat is javíthatja. (Főleg a Google+)

5. Véleményformálók

Tölts időt azzal, hogy megtaláld a célközönséged véleményformálóit. Kerülj velük kommunikációba és építs ki kapcsolatokat velük.

Kerülj be a köreikbe, és vállj mérv- és irányadóvá. Ekkor már elég nagy a valószínűsége, hogy megosztják a célközönséggel az oldaladat, termékedet.
Majd mire észbe kapsz, azt fogod tapasztalni, hogy több ezer új látogató böngészi a weboldaladat.

6. Képviselj értéket

Ha minden idődet azzal töltöd a közösségi oldalakon, hogy a termékedet és szolgáltatásodat reklámozod, akkor elveszted a követőidet. Fontos, hogy valami értéket adj majdnem minden egyes bejegyzéseddel. Ezáltal a véleményformálók és látógatóid értékhez jutnak, és később ők lesznek a legjobb szájról-szájra terjesztőid.

Elvégre ott van a tartalommarketing... Ennek szentelek majd egy külön bejegyzést, mert erről is minimum 600 szóban érdemes beszélni.

De megpróbálom nagyon röviden átlökni a lényegét:
Rátaláltál erre a blog bejegyzésre, akár Facebookon keresztül, akár Google kereséssel. Már értékesebb lettem a szemedbe, nem? Mint mondjuk 7 perccel ezelőtt amikor elkezdted e bejegyzés olvasását, és nem is ismertél. Ha most ajánlanék egy terméket, picivel megnőtt a hajlandóságod a vásárlásra. Még többet olvasol tőlem, még inkább megnő a hajlandóságod. No, átment az esszencia? :-)

7. Elérhetőség

Ne csak felrakj valamit az internetre, és ne csak néha. Rendszeresen rakj fel tartalmakat és legyél ott a közönségednek. Vegyél részt a beszélgetésekben.

8. Nyugtázd az embereket

Nyugtázás alatt azt értjük, hogy jelzed az embereknek, hogy megkaptad a kommunikációjukat.
Ahogy egy találkozón sem hagynál figyelmen kívül valakit, úgy az interneten se tegyél ilyet. Kapcsolatok építése az esszenciája a közösségi médiának. Elvégre ezért közösségi. Tehát nyugtázz minden személyt, aki kinyúlt feléd. :-)

9. Szólj te is hozzá

Szólj hozzá mások oldalához és beszélgetéseihez. Miért várnád el, hogy valakik megosszák és beszéljenek az általad felrakott tartalomról, ha te nem teszed ezt meg értük?
Tudod… közösségi média!

10. Türelem

És ami elég fontos, és nem feltétlen érdemelné a tizedik helyet:
Légy türelmes. A közösségi média és tartalom marketing nem egy éjszaka alatt fut fel. Persze lehetséges egy húzással nagyot szakítani, de sokkal inkább valószínűbb, hogy egy állhatatos munka elébe nézel.
Vigyél magaddal kesztyűt! :-)

Zárszó

Mint ahogy írtam, ezek csak az alapok. Távol állok tőle, hogy ezzel a 700 szavas bejegyzéssel teljességében összefoglaltam volna a közösségi médiát.

Ha tetszett, szerintem oszd meg másokkal is. :)